ریاضی سرای آمل

ریاضیات دانشگاهی .ریاضیات دبیرستانی .کنکور کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد در دروس ریاضی

ریاضی سرای آمل

ریاضیات دانشگاهی .ریاضیات دبیرستانی .کنکور کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد در دروس ریاضی

برگزاری کلاسهای آموزشی در دوره متوسطه وپیش دانشگاهی ودانشگاهی-کلاس کنکور در مقطع کاردانی وکارشناسی وکارشناسی ارشد در دروس ریاضی-برگزاری کلاس رایگان اموزش مقدماتی نرم افزارgeogebra(برای دانش آموزان) و یا maple(برای دانشجویان) برای افرادی که در دوره شرکت داشتند.
موضوعات تحقیقی در دوره متوسطه ودانشگاهی با جایزه-معرفی کتاب وکارهای تحقیقی
آقای شعبانی 09113202117

بایگانی

سوال تحقیقی همراه با جایزه(سال دوم دبیرستان):

چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۰ ق.ظ

1-همه ماتریس های 2*2  ای را بیابید که با وارون خودشان برابر باشند.


2-اگر سه ضلع یک مثلث دلخواه معلوم باشد روشی برای تعین مساحت آن ارائه کنید.(صرفا نوشتن فرمولی برای آن کافی نیست.)آیا این روش را برای تعین مساحت چهارضلعی ها و.. می توان تعمیم داد؟(مرجع:هنر حل مسئله،تالیف:یحیی تابش و..)


3-با استفاده از مثلثات روشی برای تعین ارتفاع یک کوه ارائه کنید.


4-روشی برای محاسبه مساحت مخروط بر حسب شعاع قاعده وارتفاع ان ارائه کنید وبا استفاده از حجم  هرم  ومساحت کره ،روشی برای محاسبه حجم کره بیابید.


5-تابع یک به یکی بیابید که دامنه وبرد آن با هم مساوی باشد.در حالتهای مختلف :متناهی بودن دامنه - دامنه به صورت بازه باشدو....در مورد وجود وتعداد چنین توابعی بحث کنید.آیا همه ی این توابع را می توان یافت؟(مرجع:مبانی ریاضیات،تالیف:شعبانی)


6- اثباتی (نه چندان دقیق )برای قضیه خم ژردان ارائه کنید.اثبات دقیق اون نیاز به درس توپولوژی داره که فعلا  در حد واندازه شماها نیست! 


7- مورچه ای میخواد از یه گوشه از سقف اتاق به گوشه دیگه از کف اتاق که نقطه مقابل قطری اون هست بره، راهنمایش بکنید تا مسیر کوتاهتری رو انتخاب بکنه.البته می دونید که اگه مگس بود احتیاجی به راهنمایی نداشت!

فعلا اتاق را  به صورت مکعب مستطیل در نظر بگیرید(که البته مسئله سختی نیست) ولی اگه مثل کلاس دبیرستان شاهد باشه که شیب  وموج داره ویه طرف سقفش هم قناس هست. اونوقت حل مسئله جایزه داره!


8-به روش هندسی، بررسی کنید که در بین مثلثها با محیط ثابت مثلث متساوی الاضلاع بیشترین مساحت را دارد.و در بین چهارضلعی ها با محیط ثابت، مربع بیشترین مساحت را دارد.....،در بین خمهای ساده بسته با محیط ثابت بیشترین مساحت مربوط به چه شکلی است؟ چرا؟


9-اگر فنجان پر از آبی را 45 درجه از راستای قائم کج کنیم چند درصد از آب آن می ریزد؟مسئله سختی است.بهتر است به جای فنجان،یک نیمکره در نظر بگیرید.(مرجع:آشنای با روشهای حل مسئله ریاضی ص 87-تالیف:تیموری)


10-دانش آموزان(درس هندسه ) که داستان سرزمین تخت اباد را به خاطر دارند.برای درک فضای 4-بعدی الگوی ارائه کنند.


11-اگر عددی با قرینه معکوس خودش برابر باشد!(فعلا خود این عدد مهم نیست).مجموع توانهای طبیعی این عدد از توان یک تا توان 1394 را بیابید.(مرجع:پرسش های ریاضیات 1-مرآت-تالیف:شعبانی)

                                                                                                            طراح وجمع آوری: شعبانی

  • قاسم شعبانی

نظرات  (۳)

سلام آقای شعبانی
در مورد سوال 10 منظورتون از سرزمین تخت آباد چی بود؟ با تشکر
پاسخ:
سلام آقا رضا
داستان تخت اباد رو برای کلاس هندسه ام در شاهد تعریف کردم.خلاصه اینکه موجودات 2 بعدی برای درک فضای 3 بعدی ما یه مشکلاتی دارند اگه مشکل اونها رو حل کنی میتونی مشکل خودمون که 3 بعدی هستیم  رو در درک فضای  4 بعدی حل کنیم! 
سلام  دبیر
در مورد جایزه اون نگفتید که چی هست؟ نقدی هست یا ....
پاسخ:
سلام-در صورتی که حداقل به 70 درصد سوالات پاسخ صحیح بدید  وارد بخش جوایز می شوید که شامل:تعدادی کتاب درسی وکمک درسی هست.همچنین یک عدد تبلت دانش آموزی که از طرف آقای اسدالله مهدوی-مدیریت دبیرستان شاهد امل- اهدا می گردد.موفق باشید
سلام دبیر
فکر می کنم سوال 11 اشکال داره! چطور یک عدد با قرینه معوس خودش برابر است.زیرا توان دوم آن عدد برابر -1 می شود؟
پاسخ:
بله-عددی که با قرینه معکوسش برابر باشه عدد حقیقی نیست! این یک عدد موهومی(مختلط) است وسوال اشکالی نداره-بعدا در دانشگاه با این اعداد آشنا میشوید-فعلا برای حل سوال فقط خاصیت بیان شده را بکار ببرید.بسیاری از سوالات المپیادهای ریاضی به همین صورت مطرح می شدند.شما از فرض مسئله استفاده کنید وتوانهای مختلف x را محاسبه کنید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی